Followers

Friday, June 10, 2011

Harta Karun Blackbeards (caribbean sea)





Edward Tech (c. 1680 - 22 November 1718), lebih dikenali sebagai Blackbeard, adalah seorang lanun Inggeris terkenal yang beroperasi di sekitar Hindia Barat dan pantai timur tanah jajahan Amerika Syarikat.

Dia kemungkinan besar lahir di Bristol, meskipun sedikit yang diketahui tentang kehidupan awal. Pada 1716 ia bergabung dengan krew Benyamin Hornigold, seorang lanun yang beroperasi dari Caribbean pulau New Providence. Dia mempunyai kapal sendiri, Queen Anne's Revenge, dan 1717-1718 menjadi seorang lanun terkenal. gelaran Nya, Blackbeard, berasal dari janggut tebal hitam dan penampilan menakutkan, ia dilaporkan telah terikat menyalakan sekering di bawah topi untuk menakuti musuh-musuhnya.

Setelah berpisah dengan Hornigold, Teach membentuk perikatan lanun dan dengan kumpulan-nya ditahan di pelabuhan Charleston, South Carolina. Dia berjaya berjaya melarikan diri dengan anak kapalnya dan kemudian  kapalnya terkandas di gundukan pasir berhampiran Beaufort, North Carolina. Dia menerima pengampunan kerajaan tapi akan kembali ke laut, di mana ia menarik perhatian Gabenor Virginia, Alexander Spotswood. Spotswood ditetapkan untuk pesta askar dan pelaut untuk mencari dan menangkap lanun, yang di lakukan pada 22 November 1718. sehingga pertempuran sengit, dia dibunuh oleh pasukan kecil pelaut yang dipimpin oleh Leftenan Robert Maynard.

No comments:

Post a Comment