Followers

Tuesday, June 21, 2011

Makna tersembunyi dibalik logo Coca-cola


Coca Cola Company dan produk-produknya banyak dihasilkan oleh berbagai sumber atas bermacam-macam alasan termasuk efek negatif produk-produk tersebut terhadap kesihatan kerana penggunaan racun perosak dalam jumlah yang besar dalam produk-produknya, amalan eksploitasi pekerja dan masih banyak alasan lagi. Tidak sedikit pun dari alasan-alasan tersebut yang membawa perusahaan tersebut menghadapi kemerosotan dan menciptakan kontroversi.
Satu kontroversi lagi terdapat pada logo produk Coca Cola. Bacalah logo tersebut dalam cermin atau terbalik, dalam tulisan Arab, apa yang kelihatan? Sumber dari sebuah kempen Mesir menuduh minuman ringan terbesar tersebut  menyinggung Islam karana logo yang terkenal tersebut kelihatan“No to Mohamed. No to Mecca” (Tidak untuk Muhammad. Tidak untuk Mekkah).
Pejabat utama Coca-Cola mengatakan bahawa kempenya tersebut bermula dari internet pada Januari. Pada bulan lalu, maklumat ini disebarkan di seluruh masjid-masjid dan sekolah-sekolah, mengajak penduduk untuk memboikot minuman ringan tersebut 




No comments:

Post a Comment